باز تاب هولوکاست در شعر نزار

نزارقبانی ، شاعری نیست که فقط به مسائل داخلی کشورهای عربی پرداخته باشد بلکه با زیرکی تمام ،کلیه جریاناتی که به عرب مربوط می باشد را با ظرافت خاصی دنبال کرده است . وی با سرودن اشعاری به قضیه ی هولوکاست معتقد است همانوریکه قبلا در شعر "وجه قانا " اشاره ای گذرا به این حادثه شد که می گوید :

هتلرٌ أحرقهم في غرفِ الغاز                        

وجاؤوا بعدهُ كي يحرقونا                                

هتلرٌ هجّرهم من شرقِ أوروبا                                  

وهم من أرضِنا هجّرونا                                            

هتلرٌ لم يجدِ الوقتَ لكي يمحقَهمْ                            

ويريحَ الأرضَ منهم..                                    

فأتوا من بعدهِ كي يمحقونا!!                              

دخلوا قانا كأفواجِ ذئابٍ جائعه  

نزار، در قطعه ی کوچک دیگری از شعر خود تحت عنوان "هولوکاست"در واقع ، جریان هولوکاست را تایید می کند و به آن اعتقاد دارد . چونکه در این شعر می گوید:

حریمُ الرجلُ العربیّ [1]

یُشبِهُ الهُولُوکُوست النازیّ

له بابُ دخول...

و لیس له بابُ خروج....

در این قطعه شعر بیان می کند که حریم مردم عرب و حتی زندگی خصوصی آنها مانند هولوکاست نازی است که برای آن درِ ورودی هست ، اما امکان خروج از آن وجود ندارد.

نزار، با سرودن این شعر عملا به اتفاق هولوکاست اشاره دارد و به آن معتقد است که هیتلر و حزب نازی در جنگ دوم جهانی ؛ یهودیان را در کوره های گاز  و آتش ، سوزانده اند و حالا با مردم عرب هم همان کار را می کنند و آنها را نابود می نمایند و می خواهند نسل این قوم را بردارند.

اما آیا این جریان ، اتفاق افتاده است ؟ که این شاعر بلند آوازه ی عرب این چنین ، با صراحت از آن صحبت می کند؟! با اشاره گذرایی بر این اتفاق ، به نقد جریان هوکاست می پردازم و در پایان قضاوت رادر مورد این شعر و نظر شاعر، به خوانندگان عزیز می سپارم.

تعريف هولوكاست

هولوكاست (Holocaust)، به معناى «سوزاندن با آتش است كه به طور كامل از ميان برود» و واژه اى است يونانى كه از دو واژه Holos به معنى همه و Kaustus به معنى سوزاندن و نابود كردن تركيب شده است و در لغت ، به معناى «همه سوزى» است.[2] برخى از زبان شناسان ، اين واژه را برگرفته از جنايت يهوديان در يمن باستان مى دانند[3] كه به تدريج و در گذر ايام ، مفهوم عام ترى يافته ، به سوزاندن زنده زنده انسان ها اطلاق شده است و در اصطلاح ، به نظريه اى اطلاق مى شود كه ادعا دارد شش ميليون يهودى در طول جنگ جهانى دوم ، بر اثر اعمالى از قبيل اعدام در اتاق هاى گاز و سوزانده شدن در كوره هاى آدم سوزى اردوگاه هاى كار اجبارى نازى ها ، كشته شده اند.[4]

بر اساس قانونى كه پيش نويس آن در اوايل دهه 80 قرن نوزدهم ، توسط تعدادى از اعضاى آژانس بين المللى صهيونيسم ، تحت سرپرستى «رنه ساموئل سپرات»، خاخام معروف فرانسه تهيه و در ژوئيه سال 1990م. در فرانسه به تصويب رسيد ، هرگونه ترديد درباره «هولوكاست»، اعم از ترديد درباره كشتار - مورد ادعاى - يهوديان در جنگ جهانى دوم ، وجود اتاق هاى گاز و حتى كمترين ترديد در رقم 6 ميليونى يهوديان كشته شده ، جرم تلقى مى شود و هركس در فرانسه از اين قانون تخلف كرده ، در سه موضوع ياد شده ترديد كند ، به يك ماه تا يك سال زندان و پرداخت 2 هزار تا 300 هزار فرانك جريمه محكوم مى شود . بعدها با فشار آمريكا ، انگليس ، فرانسه و آژانس صهيونيستى ، اين قانون در اكثر كشورهاى اروپايى نيز به تصويب رسيد ؛ به طورى كه امروزه هرگونه ترديد درباره هولوكاستِ مورد ادعا و ابعاد و اجزاى آن ، در اروپا جرم تلقى مى شود![5] جرج بوش ، قانون مبارزه با «آنتى سيميتيزم» را براى به اصطلاح كنترل اين پديده در جهان امضا كرد . هدف از قانون يهودستيزى دولت بوش ، اين است كه تمام انتقادها عليه رژيم اسرائيل را به سكوت كشانده و ددمنشى ها و دروغ هاى اين رژيم را از بين ببرد.[6]

از نيمه دوم قرن 19 ميلادي و چند سال بعد از پايان جنگ جهاني دوم ، واژه «هولوكاست» در فرهنگ سياسي ، مفهوم و معناي ويژه اي يافته و تقريباً به يك اسم خاص بدل شده است . از آن هنگام به بعد ، ماجراي كشتار 6 ميليون يهودي در جريان جنگ جهاني دوم از سوي نازي ها كه يك داستان ساختگي است را «هولوكاست» مي نامند . (واژه هولوکاست را در تمامي متون با حرف H  بزرگ نشان ميدهند)

در اوايل دهه 80 قرن نوزدهم ، تعدادي از اعضاي آژانس بين المللي صهيونيست ها ، از جمله ، «پي ير ويدال ناكه»، «سرژ ولز»، «فرانسوا براريدا» تحت سرپرستي «رنه ساموئل سپرات» خاخام معروف فرانسه ، با استناد به داستان كشتار 6 ميليون يهودي در جنگ جهاني دوم و به عنوان پيشگيري از فراموش شدن مظلوميت اين قوم! پيش نويس قانوني را تهيه كرده و در ژوئيه سال 1990 ميلادي در فرانسه به تصويب رساندند كه براساس آن «هرگونه ترديد در باره «هولوكاست»، اعم از ترديد درباره كشتار - مورد ادعاي- يهوديان در جنگ جهاني دوم ، وجود اتاق هاي گاز و حتي كمترين ترديد در رقم 6 ميليوني يهوديان كشته شده ، جرم تلقي مي شود! و هركس در فرانسه از اين قانون تخلف كرده و در سه موضوع ياد شده ترديد كند به يك ماه تا يكسال زندان و پرداخت 2هزار تا 300هزار فرانك جريمه محكوم مي شود.» [7]

بعدها ، اين قانون در ساير كشورهاي اروپايي نيز به تصويب رسيد . به طوري كه امروزه هرگونه ترديد درباره هولوكاست مورد ادعا و ابعاد و اجزاء آن در اروپا جرم تلقي مي شود!

واژه هولوکاست هر ساله با فرارسيدن 27 ژانويه روز جهاني يادبود هولوکاست بطور گسترده تري در رسانه ها منعکس مي شود و رژيم غاصب اسرائيل هر ساله با استفاده از تبليغات مربوط به آن جهانيان را نسبت به ظلمي که به ادعاي آنها در گذشته بر يهوديان روا داشته شده سرزنش مي کند.

هولوکاست ، امروزه ابعاد پيچيده اي دارد شايد بتوان اين پديده سراسر اغراق و بزرگنمائي شده را قطعنامه وجدان آزرده اروپائيها براي تسليم کردن سرزمين ملت فلسطين به ملتي که گمان مي کنند بر آنها ستم کرده اند ؛ مي باشد.

اما با این اوصاف چرا نزار قبانی به قضیه هولوکاست معتقد است و با این گونه سخن گفتن در حقیقت ، حق را به یهودیان می دهد جای سوال دارد!!! و نتیجه گیری را به خوانندگان عزیز واگذار می کنم.



[1] - قبانی ، نزار: المجموعة الشعریة الکاملة ،ج2، ص43.

[2] - احمدى، محمد: مقاله واقعيت يهودستيزى ، ص 214.

[3]  - اين واقعه قبل از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در يمن اتفاق افتاده است و در سوره مباركه بروج به آن اشاره شده است. در اين واقعه هولناك، جمع انبوهى از مردان، زنان و كودكان، در حالى كه غل و زنجير بر دست و پا و گردن آنها زده اند، تنها به خاطر ايمان به خداوند و پيروى از حضرت مسيح، زنده زنده به درون آتش انداخته و سوزانده شدند.

[4]  - پروفسور روبر فوريسون: اتاق هاى گاز در جنگ جهانى دوم، واقعيت يا افسانه ؟ ترجمه دكتر سيد ابوالفريد ضياءالدينى، ص47.

[5]  - شريعتمدارى ، حسین : هولوكاست افسانه نيست، روزنامه كيهان، 22 آذر 1384.

[6]  - عبدالله محمد سيندى، استاد دانشگاه نيويورك : هولوكاست افسانه اى خاص صهيونيسم است، خبرگزارى مهر، 1384.11.6.

[7]  - http://www.rahpouyan.com/article/showsub.asp?sid=713